Wednesday, June 11, 2014

Keputusan kesihatan National Conference

Assalamualaikum. .
Seperti yang dijanjikan, saya nak berkongsi keputusan pemeriksaan kesihatan yang saya dan suami buat di Shaklee National Conference baru-baru ini (8 Jun 2014)

Rujuk gambar atas...ini ialah keputusan suami. Dapat dilihat peratus lemak badan 28.1; di paras tinggi. Angka ini menjelaskan tentang jumlah lemak dari berat badan. Umur badan suami ialah 49. Umur sebenar suamI ialah 33. Kenapa umur badan 49?. Ini kerana sel-sel badan terpaksa berkerja keras bagi menampung aktiviti harian. Kita lihat pula body mass index (BMI), dengan berat /(tinggix tinggi (meter)), jelas menunjukkan overweight.  Penerangan seterusnya di bahagian bawah visceral fat; bacaannya ialah 13.5 dimana ia juga dibahagian high. Visceral fat bermaksud lemak yang berkumpul sekitar organ dalaman. Antara peratus lemak badan dan visceral fat, lemak yang paling ditakuti ialah visceral fat kerana dari angka inilah yang menunjukkan berkemungkinan kolesterol jahat banyak dalam darah kita...lemak-lemak ini akan meliputi organ-organ badan yang terdapat berhampirannya.
                 
         
    Mari kita lihat pula keputusan saya. Alhamdulillah semua diparas normal.

Ini ialah penerangan tentang istilah-istilah tadi ye..
Persoalannya kenapa keputusan kami jauh berbeza??

Sedikit cerita tentang latar belakang 
Suami: Diebetes; keturunan
Aktiviti harian:Berbasikal paling kurang 30 minit; aktif berjambori
Suplemen:Tiada; hanya performance drink untuk berbasikal

Saya:Tiada penyakit
Aktiviti harian:senaman ringkas kurang dari 5 minit 3@4 kali seminggu.
Suplemen:suplemen untuk kurus, kulit dan selsema.

Kehadiran lemak dalam badan agak sukar untuk dibakar, walaupun bersenam, kerana ia didalam badan. Seperti saya, saya ambik suplemen kurus untuk bakar lemak. Sebab itulah paras lemak visceral saya berada diantara 1.5 sahaja. Cuma umur badan saya 38 berbanding umur sebenar saya 34. Ini rupanya kerana saya kurang ambil alfalfa.  Mengikut sukatan pengambilan alfalfa,  mereka cadangkan 10 biji 1 hari, saya cuma ambil 5 biji sahaja. Sukatan semua suplemen saya betul,  saya cuma mengelat pada alfalfa sahaja...😅😅

Disini...jelasla bahawa saya memang serasi dengan Shaklee..cik suami lepas pemeriksaan tu lebih peka dengan suplemen..untuk pengetahuan semua..cik suami kadang-kadang masa makan banyak sedikit, baru dia makan lecithin,  untuk diebetes nya..sebab sejak dia buat macam tu, dia bebas dari ubat diebetes nya. Derma darah pun walaupun dia penghidap kencing manis. 😙
Nanti, saya sambung plak keputusan kesihatan yang melibatkan otot vs lemak plak. Adakah saya (pengemar tegar suplemen) akan menang atau suami
 ( pengayuh basikal) akan menang....tunnngggu...diingatkan semua...keputusan kiraan otot vs lemak ye...bye..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...