Wednesday, April 16, 2014

Kesan kekurangan makanan tambahan

Vitamin C


Vitamin C adalah vitamin yang sangat sangat rapuh. Ia mudah rosak pada suhu yang terlalu tinggi. Maka apabila cuaca panas, vitamin C dalam badan yang sedia ada akan musnah. 
Apakah tanda kekurangan vitamin C yang sangat ketara?
  • Kulit kelihatan sangat kering dan bersisik
  • Tapak kaki keras dan kasar
  • Luka yang lambat baik
  • Mudah selsema/ bersin
  • Wajah nampak tua berbanding umur (Vitamin C penting utk pembentukan kolagen)
  • Mudah dapat ulcer
  • Mudah demam
  • penyakit Skurvi
  • Mudah tertekan ( stress)


Vitamin E

Vitamin E (tokoferol) adalah nutrien penting yang penting dalam melindungi sel-sel badan daripada kerosakan. 
Ia juga berfungsi sebagai antioksidan dan mengurangkan berkepadatan rendah tahap kolesterol lipoprotein (LDL). 
Ia adalah penting dalam pembentukan sel-sel darah merah membantu dan dalam penggunaan vitamin K. badan Ia juga memainkan peranan penting dalam fungsi saraf. 
Kekurangan vitamin E adalah gangguan pemakanan yang sangat jarang dicirikan oleh kehilangan fungsi saraf (terutamanya di kaki), kelemahan otot, sel-sel darah merah yang tidak normal (anemia hemolitik), dan menurun refleks.

Banyak sumber vitamin E termasuk minyak sayuran, marjerin, lelemak, sayur-sayuran berdaun hijau, germa gandum, bijirin, kacang, biji benih, dan kacang, menjadikan ia mudah untuk mengambil jumlah yang mencukupi. 
Di samping itu, badan biasanya menyimpan mengenai bekalan 1 tahun vitamin ini dalam tisu lemak. Gabungan rizab yang mencukupi dan Ketersediaan luas membuat kekurangan tulen pemakanan vitamin ini sangat tidak mungkin.
Sejak vitamin E adalah vitamin larut lemak, ia bergantung kepada keupayaan badan untuk menyerap lemak. Ketidakupayaan untuk menyerap lemak daripada diet boleh berlaku dalam keadaan tertentu perubatan seperti cystic fibrosis, kekurangan pankreas, tersumbat kronik duktus hempedu (cholestasis), penyakit Crohn, dan tidak terkawal penyakit usus. Individu dengan syarat-syarat ini adalah pada peningkatan risiko untuk membangunkan kekurangan vitamin E. Orang yang mempunyai gangguan makan tertentu, termasuk anoreksia nervosa dan bulimia atau mereka yang secara drastik menghadkan lemak daripada diet, juga pada peningkatan risiko kekurangan vitamin E.


KUKU MUDAH PATAH

Bila kuku mudah patah, ia mungkin disebabkan kekurangan zat besi, zink dan asid lemak pati atau essential. Sebaik-baiknya, cuba ambil lebih banyak makanan daripada sumber daripada daging, kekacang dan ikan. Jangan anggap remeh jika kuku sering patah. Biasanya ia disebabkan kuku berada dalam keadaan kering. Elakkan membiarkan keadaan ini berterusan kerana ia menunjukkan keadaan bahawa anda terkena penyakit tiroid

MATA TERASA KERING

Sering kita terasa mata pedih atau kering. Sebenarnya, keadaaan ini disebabkan oleh persekitaran kita dan air mata tidak dapat meliputi mata dengan baik. Atasi keadaan ini dengan mengambil vitamin A dan asid lemak pati. Ambil lebih banyak sayuran atau buah-buahan yang berwarna hijau, kuning atau oren.


PECAH-PECAH DI BAHAGIAN HUJUNG MULUT

Kekurangan zat besi, vitamin B12, B6 dan asid folat menyebabkan pecah-pecah di bahagian hujung mulut. Sebaik-baiknya anda mengambil banyak daging, kekacang dan sayuran berwarna hijau.


BIBIR PECAH-PECAH

Bibir pecah-pecah sering dianggap sebagai tanda bahawa tubuh mengalami panas dalam. Selain itu, ia disebabkan kerana kekurangan vitamin B2. Sebaik-baiknya ambil banyak daging dan produk susu.


KULIT MEMERAH & BERMINYAK

Kemungkinan, anda mengalami keadaan ini disebabkan oleh kekurangan vitamin B2, B6, zink atau asid lemak pati. Cuba ambil lebih banyak daging ikan dan kerang.


JERAWAT

Timbul jerawat pada bahagian wajah bukan sahaja disebabkan oleh kotoran yang menghalang dan menutup pori-pori kulit muka, tetapi ia juga berkemungkinan anda kekurangan vitamin B Complex, vitamin E dan asid lemak pati. Untuk mengatasinya, ambil lebih banyak produk haiwan, makanan berbentuk bijirin dan makanan laut.

RAMBUT NIPIS

Kekurangan zat besi atau zink boleh menyebabkan rambut menipis. Ambil lebih banyak daging, kekacang, produk susu dan kerang.

KELEMUMUR

Kulit kepala berminyak serta himpunan kotoran yang melekat pada rambut boleh menyebabkan kotoran. Selain itu, kekurangan vitamin C, zink dan asid lemak essential juga boleh menyebabkan kepala dipenuhi kelemumur. Cuba ambil lebih banyak buah-buahan seperti limau/ oren, daging, ikan dan produk susu.

MATA MERAH

Mata yang merah sering dianggap mata yang letih atau akibat debu atau habuk yang masuk ke dalam mata. Namun, mata yang merah juga menandakan bahawa anda kekurangan vitamin A dan B2. Sebaik-baiknya ambil produk susu, daging, buah atau sayuran berwarna oren dan hijau.

LUKA LAMBAT SEMBUH

Kemungkinan, anda kekurangan zink. Lebih baik anda mengamalkan pemakanan bersumberkan susu dan kerang untuk mengatasi masalah ini.

Sumber: Mingguan Wanita | Mac 2010 dan kredit kepada www.celikvitamin.com




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...