Tuesday, February 17, 2015

Dugaan? Cabaran? Beban ?

Assalamualaikum . ...

Hampir sebulan saya mengganti kawan mengajar kelas peperiksaannya. Minggu pertama diharungi dengan perasaan yang bercampur baur. Dengan tanggungjawab baru yang digalas sementara  dan tugas lama yang terpaksa dilepaskan, agak tidak keruan gak. Apa taknya, datang pegawai PPD menyatakan ujian saringan Linus Daerah mensasarkan target yang agak tinggi bagi Linus 2.0 iaitu 100%.

Tiada yang mustahil. Betul! Namun setiap tugas yang datang in shaa  Allah  akan digalas dengan sepenuh hati .

Dugaan silih berganti, 2 hari  cuti sakit gara-gara makan makanan segera yang terpaksa diambil sebab kebetulan tiada air. Bukan hendak memburukkan mana-mana pihak, nasihat tentang  kebersihan  dalam penyediaan  makanan terutama  selepas banjir ni janganla dipandang  ringan.  Untuk tujuan itu, saya cadangkan  puan-puan gunalah Basic H. In shaa  Allah . .
Saya gunakan hampir 80% kerja dirumah dgn Basic H..
1. Basuh kereta
2. Basuh Kasut anak2
3. Basuh sayur-sayuran
4. Mop lantai
5. Hilangkan kesan karat
6. Sakit gigi
7. Hilangkan  kesan  contengan anak2 kat dinding
8. Sebagai bahan tuam anak ketika demam
9. Antiseptik ketika anak gatal2.

kalau nak disenaraikan, terlalu banyak kegunaan Basic H ni. Dah la jimat,guna sikit je...rugi kalau  banyak2..sebab x perlu pun..tak percaya??cuba la...saya pun gitu gak dulu...😂

Semasa 2 hari keracunan makanan tu, itulah  kali pertama  bagi saya. Memang  masa tu, jangan kata nak makan, solat pun hampir2 saya buat sambil baring. Ya Allah, sakitnya tuhan je la tau. Nasib baik saya ada performance  drink. Walaupun 2 hari x makan langsung, saya hanya  bertahan dengan  minuman ni je. Alhamdulillah, Doktor  pun x tau pun saya x makan selama 2 hari sebab keadaan saya yang biasa2 je. Itu pun dah hari ke2 bila saya rasa kuat sikit nak berjalan, kalau  banding keadaan sebelumnya, saya terbaring je. Mana taknya, antara sebab sakit pinggang tu sebab asyik terlentang berjam2..hahaha..dugaan sungguh . 

Namun segala-galanya adalah antara  episod pembelajaran saya dari pengalaman. Terima kasih ya Allah...sesungguhnya  ilmu tu datang dari pelbagai bentuk. Tugas kita? Hanya menerima, menilai dan menggunakan  segala2nya  dengan  akal. 
Sampai  berjumpa lg..


Wakil Shaklee anda...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...